Halal – od kuchni do stylu życia

Podobnie jak w kulturze żydowskiej, także w muzułmańskiej można znaleźć pewne obostrzenia związane z kuchnią. Bariery dotyczące jednej z najważniejszych czynności życiowych człowieka, jaką jest jedzenie, wynikają z funkcjonującego w obu przypadkach prawa religijnego. W judaizmie kwestie wolności w spożyciu są warunkowane przez halachę. Podobnie rzecz dzieje się w islamie, gdzie te same prawa są określone przez szariat.
Zgodnie z przepisami prawa muzułmańskiego, w kuchni mamy do czynienia z produktami trzech kategorii: haram, maszbuh oraz halal.


Haram to produkty, które nie są dozwolone. Do nich można zaliczyć: wieprzowinę i produkty pochodne, a także mięso zwierzęcia, które nie zostało poddane rytualnemu ubojowi lub zostało uduszone, również krew i padlina.
Maszbuh jest kategorią wyrobów, co do których istnieją wątpliwości i nie jesteśmy pewni czy są zakazane czy też nie.
Natomiast halal jest określeniem stosowanym wobec artykułów dozwolonych do spożycia. Kategoria ta odnosi się jednak nie tylko w stosunku do żywności. Styl życia oparty na konsumpcjonizmie pozwolił na rozszerzenie jej na inne branże gospodarcze.
W ramach przykładu: firma Amara Halal Cosmetics w Ameryce Północnej oferuje kosmetyki posiadające certyfikat Islamic Food And Nutrition Council of America (IFANCA). W swojej ofercie posiada produkty niezawierające alkoholu czy składników pochodzenia zwierzęcego (wieprzowiny) np. szminki, pudry, cienie do powiek, bronzery, a nawet gąbki do makijażu i pędzle. W Malezji, gdzie muzułmanie stanowią ponad 60% ludności, halal znalazł swoje zastosowanie w takiej dziedzinie jak turystyka. Malezyjska linia lotnicza Rayani Air serwuje posiłki halal, a przed każdym starcie odmawiana jest modlitwa. To samo oferują linie lotnicze: Royal Brunei Airlines, Saudi Arabian Airlines czy Iran Air. By lepiej przyjrzeć się temu zjawisku nie musimy jednak udawać się aż za ocean. Znacznie bliżej mamy kraj, który chociaż nie jest muzułmański, stanowi idealny przykład szerokich zastosowań kategorii halal. Liczba muzułmanów w Rosji to ok. 20 milionów. Wyznawcom rynek oferuje nie tylko żywność halal, zainteresowanym dostarcza także serię kosmetyków: Na-cosmetic. Jednakże, jak można przypuszczać, rosyjska innowacyjność nie ma granic. Można tam spotkać się z certyfikowanymi muzułmańskimi bankami, hotelami i taksówkami (ich kierowcy nie piją alkoholu). W planach jest także budowa polikliniki i sanatorium. Główną motywacją ich budowy jest segregacja płci. W Rosji corocznie odbywa się Moscow Halal Expo, czyli pokaz produktów, sympozja i debaty. Podczas wydarzenia organizowany jest również konkurs na najlepszy produkt halal w różnych dziedzinach.
Muzułmańska codzienność zmieniła się w pewnego rodzaju modę, trend. Prowadzi to do coraz nowszych propozycji na rynku i rozszerzenia ilości potencjalnych klientów. Produkty żywnościowe halal, ze względu na dodatkowe kontrole którymi są poddawane, kojarzone są ze zdrową i ekologiczną żywnością – dlatego nie tylko muzułmanie po nie sięgają. Rynek halal to platforma wielu ofert i możliwości. Jednak śmieszność i kontrowersyjność niektórych propozycji może obniżyć rangę halal.

Żródła:

K. Górak-Sosnowska, Muzułmańska kultura konsumpcyjna, Warszawa 2011
I. Kończak, Halal we współczesnej Rosji, [w:] Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 227–242.

Aleksandra Pawłowska

Absolwentka międzynarodowych studiów kulturowych i stosunków międzynarodowych na specjalizacji bliskowschodniej. Do głównych obszarów zainteresowań badawczych zalicza: współczesny Izrael (polityka, kultura, społeczeństwo), konflikt izraelsko-palestyński, bliskowschodni proces pokojowy oraz historię Żydów na obszarze Europy ze szczególnym uwzględnieniem Polski.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *